Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wielkopolska. Elektryfikacja linii do Wągrowca do 2028 roku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
14-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wielkopolska. Elektryfikacja linii do Wągrowca do 2028 roku?
fot. JRPrzystanek Poznań Karolina na linii nr 356
Samorządowcy z województwa wielkopolskiego na czele z marszałkiem regionu oraz włodarzami Poznania chcą elektryfikacji linii nr 356, z Poznania do Gołańczy przez Wągrowiec. Właśnie wystosowali w tej sprawie apel do Ministerstwa Infrastruktury. Zdaniem władz województwa cytowanych przez Gazetę Wyborczą, inwestycja mogłaby zostać zrealizowana do 2028 roku.

Województwo wielkopolskie dąży do elektryfikacji linii kolejowej nr 356, z Poznania do Wągrowca. W listopadzie ubiegłego roku zawarto w tej sprawie list intencyjny pomiędzy regionem a PKP PLK oraz Ministerstwem Infrastruktury. Jego celem jest opracowanie koncepcji elektryfikacji tego odcinka a w dalszych krokach zrealizowanie tej inwestycji.

Samorządowy apel do ministra Malepszaka

Wczoraj, 13 stycznia, odbyło się samorządowe spotkanie, którego efektem jest podpisanie apelu w tej sprawie skierowanego do wiceministra Infrastruktury, Piotra Malepszaka. Pod listem, którego treść zamieszczamy poniżej, podpisali się m. in. wicemarszałek województwa wielkopolskiego odpowiedzialny za sprawy kolejowe Wojciech Jankowiak, wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski czy Alicja Trytt, burmistrz Wągrowca.

Szanowny Panie Ministrze, 

My, niżej podpisani przedstawiciele władz samorządowych z terenów, przez które przebiega linia kolejowa Poznań Wschód – Gołańcz, pragniemy wyrazić nasze wspólne zaangażowanie i troskę o przyszłość transportu kolejowego w naszym regionie. Zwracamy się do Pana Ministra z prośbą o pilne podjęcie działań w kierunku elektryfikacji linii kolejowej Poznań Wschód – Gołańcz, co ma kluczowe znaczenie zarówno dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionu, jak i ochrony środowiska naturalnego. 

Linia kolejowa Poznań Wschód – Gołańcz odgrywa strategiczną rolę w zapewnieniu zrównoważonego transportu dla mieszkańców regionu oraz sprawnego funkcjonowania gospodarki lokalnej. Elektryfikacja tej trasy przyniesie wymierne korzyści, takie jak: zmniejszenie emisji CO₂ – przejście z napędu spalinowego na elektryczny wpisuje się w krajowe i unijne cele związane z ochroną klimatu; poprawa jakości transportu – zwiększenie efektywności przewozów pasażerskich i towarowych oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych; rozwój regionu – lepsze połączenia transportowe wpłyną pozytywnie na atrakcyjność inwestycyjną oraz jakość życia mieszkańców; integracja z innymi liniami kolejowymi – elektryfikacja ułatwi włączenie linii w system połączeń regionalnych i krajowych; 

Podkreślamy, że inwestycja ta jest zgodna z polityką transportową Polski oraz Unii Europejskiej, w tym z celami Krajowego Planu Odbudowy i Zielonego Ładu. 

Jesteśmy świadomi wyzwań związanych z realizacją tego projektu, jednak jego strategiczne znaczenie dla regionu oraz całego kraju jest nie do przecenienia. Wyrażamy gotowość do współpracy z rządem, ministerstwami oraz odpowiednimi instytucjami, aby wspólnie opracować harmonogram realizacji tej inwestycji oraz możliwe źródła finansowania, w tym z funduszy europejskich. 

Liczymy, że Pan Minister zechce nadać sprawie elektryfikacji linii kolejowej Poznań Wschód – Gołańcz odpowiedni priorytet oraz wesprze nasze działania w tym zakresie.
 

Warto przypomnieć, że do tej pory mówiono o elektryfikacji linii tylko do Wągrowca. Apel o realizację tej inwestycji na odcinku aż do Gołańczy, ostatniej stacji przed granicą z województwem kujawsko-pomorskim, jest więc nową informacją.

Szereg korzyści przemawiających za elektryfikacją

W tym miejscu warto przypomnieć, że region oraz jego przewoźnik - Koleje Wielkopolskie chcą elektryfikować odcinek do Wągrowca z kilku powodów. Po pierwsze takie działanie pozwoliłoby zwolnić sporą liczbę jednostek spalinowych i wykorzystać je w innych częściach regionu, np. na linii do Wolsztyna, trasach spalinowych wybiegających z Leszna czy w końcu na linii do Gostynia, rewitalizowanej w ramach programu Kolej Plus.

Dzięki elektryfikacji KW oraz samorząd województwa nie musiałyby również kupować nowych pojazdów spalinowych, bateryjnych lub wodorowych, o czym szerzej piszemy tutaj. Do tego Koleje Wielkopolskie mogłyby w pełni wykorzystać potencjał swojej nowej bazy w Wągrowcu, która była budowana z myślą o docelowej obsłudze jednostek elektrycznych.

Do tego kursowanie do Wągrowca jednostek elektrycznych (pojemniejszych niż spalinowe czy bimodalne) w końcu pozwoliłoby odpowiedzieć na zapotrzebowanie pasażerów, którzy od dawna narzekają na ciasnotę w pociągach KW. Z racji tego, że linia jest jednotorowa nie można tam już uruchomić większej liczby pociągów, co odbija się na komforcie podróży, zwłaszcza na jej aglomeracyjnym odcinku. Obsługa trasy elektrycznymi Elfami rozwiązałyby ten problem.

200 mln złotych. Inwestycja gotowa w 2028 roku?

Budowa sieci trakcyjnej na linii do Wągrowca pozwoli również na wyeliminowanie z węzła poznańskiego kolejnego odcinka dla pojazdów spalinowych, co wpłynie na przepustowość całego układu i poprawi płynność ruchu - pojazdy spalinowe jeżdżą i rozpędzają się znacznie wolniej niż pojazdy elektryczne. Eliminacja trakcji spalinowej z największych węzłów kolejowych w Polsce powinna być jednym z głównych działań PKP PLK, a elektryfikacja linii do Wągrowca wpisuje się w to działanie wręcz idealnie.

Jak widać realizacja inwestycji pociąga za sobą szereg korzyści natomiast w tym momencie nie wiadomo, skąd miałyby pochodzić fundusze na jej realizację. Jej szacunkowa wartość to około 200 milionów złotych. Wspomniany już marszałek Wojciech Jankowiak przekazał poznańskiej Wyborczej, że jego zdaniem inwestycja mogłaby zostać zrealizowana do 2028 roku.

Potencjalne zwiększenie przepustowości

Co bardzo istotne, koncepcja elektryfikacji linii do Wągrowca ma objąć także analizę przepustowości jednotorowego odcinka i zasadność budowy następnych mijanek, które mogłyby jeszcze bardziej zwiększyć przepustowość całej trasy. Jak na razie na opisywanej linii zaplanowano budowę dwóch nowych miejsc, w których będą krzyżowały się pociągi do i z Wągrowca. Powstaną one w Roszkowie Wągrowieckim oraz Grylewie w ramach modernizacji odcinka Wągrowiec - granica województwa, opisywanej przez nas tutaj. To zadanie jest aktualnie na etapie złożonych w przetargu ofert (wpłynęło ich aż 14), z których każda przekracza budżet PLK. Najtańsza o 60 mln złotych brutto.

Przepustowość całej linii z Poznania do Wągrowca skróci się również dzięki samej elektryfikacji, bowiem pociągi elektryczne pojadą całym odcinkiem nieco szybciej niż kursujące tam obecnie pociągi spalinowe i dwutrakcyjne.

Kluczowa trasa objazdowa

W koncepcji znajdzie się także analiza elektryfikacji linii nr 236 w kierunku Rogoźna, której realizacja będzie krytycznie ważna i powinna zostać wykonana przez elektryfikacją linii nr 356. Dlaczego?

Linia do Wągrowca cieszy się ogromną popularnością wśród podróżnych, którzy wybierają ją w codziennych dojazdach do stolicy regionu - Poznania. Elektryfikacja trasy ma jeszcze bardziej poprawić jej wyniki przewozowe, natomiast inwestycja musi zostać przeprowadzona z głową. Chodzi o to, żeby nie doprowadzać do wielomiesięcznych zamknięć torowych i nie odcinać Wągrowca od pociągów w kierunku Poznania. Jak to zrobić? W pierwszej kolejności PKP PLK powinny zmodernizować i zelektryfikować odcinek Rogoźno – Wągrowiec, który będzie trasą objazdową na czas elektryfikacji linii nr 356. Obsługa Wągrowca wyglądała identycznie w czasie modernizacji wspomnianej, podstawowej trasy przez Murowaną Goślinę i Skoki.

Odcinek z Wągrowca do Rogoźna jest ujęty w programie Kolej Plus, natomiast w tym momencie nie wiadomo, czy miałby on być zmodernizowany i zelektryfikowany w ramach tego programu, czy też jako jedno zadanie z linią nr 356.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5